Τα στοιχεία που μας ενδιαφέρουν είναι: 1.Τίτλος του έργου 2.Συντελεστές (ηθοποιοί που έπαιξαν στο ραδιόφωνο, σκηνοθέτες κλπ) 3.Υπόθεση 4.Κάτι άλλο που εσείς θα μας προτείνετε


Διευκρινίζουμε ότι δεν θα υπάρχουν σύνδεσμοι (links) για τα έργα αυτά τα οποία όποιος θέλει μπορεί να τα προμηθευτεί από τα σημεία διάθεση της Ραδιοτηλεόρασης. ......................................... Επιστροφή στο Radio Theatre



Σάββατο 10 Απριλίου 2010

Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΙΓΙΔΩΝ της Εμιλυ Μπροντέ


Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη (Wuthering Heights) είναι το μοναδικό μυθιστόρημα της Έμιλι Μπροντέ. Η Έμιλι εξέδωσε το βιβλίο το 1847 με το ψευδώνυμο Έλλις Μπελ, ενώ μια δεύτερη έκδοση του βιβλίου μετά το θάνατο της Έμιλι επιμελήθηκε η αδερφή της, Σαρλότ.
Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη αρχικά αντιμετώπισαν ποικίλες κριτικές, αλλά θεωρείται πλέον ένα από τα κλασικά μυθιστορήματα της αγγλικής λογοτεχνίας. Έχει γνωρίσει πολυάριθμες διασκευές στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση, καθώς και κινηματογραφικές μεταφορές και μιούζικαλ.
Στην Ελλάδα, το μυθιστόρημα έχει επίσης μεταφραστεί με τον τίτλο Ο Πύργος των Καταιγίδων.
Πλοκή του έργου: Το έργο αφηγείται την ιστορία της Κάθριν και του Χίθκλιφ, της αγάπης τους και το ανεκπλήρωτο πάθος που τελικά καταστρέφει και τους δυο.
Η αφήγηση γίνεται από το Λόκγουντ, υποψήφιο ενοικιαστή της έπαυλης Thrushcross Grange, ιδιοκτησίας του Χίθκλιφ, που είναι κοντά στην έπαυλη Wuthering Heights (Ανεμοδαρμένα Ύψη).
Πολλά γεγονότα του παρελθόντος τα μαθαίνει ο Λόκγουντ κατά την περίοδο της ασθένειάς του από την αφήγηση της οικονόμου του σπιτιού, Νέλι Ντιν. Το πάθος του Χίθκλιφ για την Κάθριν καταστρέφει την ευτυχία όλων: του συζύγου της Κάθριν, της νύφης της, του ανιψιού της, της κόρης της, ακόμα και του ίδιου του γιου του Χίθκλιφ. Τελικά, γίνεται ακόμα μεγαλύτερο ακόμα και μετά το θάνατό της.
Μέρος Πρώτο
Όταν ο Κύριος Έρνσω, ο αρχικός ιδιοκτήτης της έπαυλης Wuthering Heights γυρίζει από το Λίβερπουλ, φέρνει μαζί του κι αποφασίζει να μεγαλώσει το Χίθκλιφ, ένα παιδί που αλήτευε στους δρόμους. Ενώ αρχικά τα παιδιά του Έρνσω, ο Χίντλεϊ κι η Κάθριν δε συμπαθούν το παιδί, αναπτύσσεται μια ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στην Κάθριν και το Χίθκλιφ, στην οποία αντιτίθεται ο Χίντλεϊ.
Τρία χρόνια αργότερα, με το θάνατο του Έρνσω, ο Χίντλεϊ γυρίζει από τις σπουδές του και φέρνει μαζί τη σύζυγό του, Φράνσις. Παίρνει τα ηνία του σπιτιού και φέρεται στο Χίθκλιφ σαν υπηρέτη, αλλά εκείνος παραμένει κοντά με την Κάθριν.
Ένα ατύχημα αναγκάζει την Κάθριν να μείνει για έξι εβδομάδες στην έπαυλη της οικογένειας Λίντον. Ο ατίθασος χαρακτήρας της ωριμάζει και έρχεται κοντά με τον εκλεπτυσμένο νεαρό Έντγκαρ Λίντον, ανάμεσα στον οποίο και το Χίθκλιφ υπάρχουν αμοιβαία συναισθήματα αντιπάθειας.
Η Φράνσις πεθαίνει πάνω στη γέννα του γιου της, Έιρτον, κι ο Χίντλεϊ γίνεται αλκοολικός. Δυο χρόνια αργότερα, η Κάθριν αρραβωνιάζεται τον Έντγκαρ κι αυτό τη φέρνει αντιμέτωπη με την οικονόμο, Νέλι Ντιν, που πιστεύει ότι το νέο θα καταρρακώσει το Χίθκλιφ. Ο Χίθκλιφ κρυφακούει την κουβέντα και φεύγει από το σπίτι θυμωμένος, όταν ακούει την Κάθριν να λέει ότι θα ήταν "παρακατιανό" να τον παντρευτεί, πριν προλάβει να ακούσει την εξομολόγηση τηε αγάπης και του πάθους της Κάθριν γι' αυτόν.
Μέρος Δεύτερο
Δυο χρόνια μετά το γάμο της Κάθριν και του Έντγκαρ Λίντον, ο Χίθκλιφ επιστρέφει αρκετά πλούσιος. Ο αλκοολικός Χίντλεϊ του χρωστάει την ίδια την έπαυλη Wuthering Heights. Ο Χίθκλιφ μαθαίνει ότι η Ισαβέλλα, αδερφή του Έντγκαρ, είναι ερωτευμένη μαζί του κι εκμεταλλεύεται το γεγονός, ξελογιάζοντας και κλέβοντάς την, προκειμένου να έρθει πιο κοντά στην πιθανότητα να είναι ο κληρονόμος της έπαυλης Thrushcross Grange. Μετά το γάμο τους, αποκαλύπτει τα πραγματικά συναισθήματά του και κακομεταχειρίζεται τόσο εκείνη, όσο και τον Έιρτον, γιο του Χίντλεϊ.
Στην οικία Thrushcross Grange, η Κάθριν πεθαίνει πάνω στη γέννα της κόρης της, Κάθι. Η Ισαβέλλα εγκαταλείπει το Χίθκλιφ και λίγο αργότερα γεννάει ένα γιο, το Λίντον. Πεθαίνει κι ο Χίντλεϊ κι έτσι ο Χίθκλιφ γίνεται κύριος της έπαυλης Wuthering Heights. και αφέντης του Έιρτον, στον οποίο φέρεται με τον ίδιο τρόπο που είχαν αντιμετωπίσει κι εκείνον σαν υπηρέτη.
Δώδεκα χρόνια αργότερα, πεθαίνει η Ισαβέλλα κι ο Χίθκλιφ παίρνει το γιο του, Λίντον, που είναι κακομαθημένος και ασθενικός. Ο Χίθκλιφ καταστρώνει το σχέδιό του. Αναγκάζει το γάμο της Κάθι και του νεαρού Λίντον. Όταν ο πατέρας της Κάθι, Έντγκαρ, πεθαίνει, ο Λίντον ως σύζυγός της παίρνει την περιουσία της. Πεθαίνει όμως κι αυτός κι έτσι η έπαυλη Thrushcross Grange έρχεται στα χέρια του Χίθκλιφ, ενώ η Κάθι μένει χήρα κι ουσιαστικά "αιχμάλωτη" του Χίθκλιφ.
Σε αυτό το σημείο, καταφτάνει ο κος. Λόκγουντ, ο οποίος ακούει την αφήγηση της οικονόμου και τρομαγμένος φεύγει για το Λονδίνο.
Μέρος Τρίτο
Η νεαρή Κάθι αρχικά απωθείται από τον τραχύ χαρακτήρα του Έιρτον, αλλά σταδιακά αναπτύσσεται συμπάθεια ανάμεσά τους, όπως ακριβώς ανάμεσα στη μητέρα της, Κάθριν, και το Χίθκλιφ.
Με την ένωση της Κάθι και του Έιρτον, αλλά και του θανάτου του Χίθκλιφ, λήγει ο κύκλος του μίσους και της εκδίκησης. Η διαφορά ανάμεσα στα δυο ζευγάρια (Κάθριν-Χίθκλιφ, Κάθι-Έιρτον) είναι πως δεν τους χωρίζουν κοινωνικά στερεότυπα κι έτσι έχουν περισσότερα κοινά εκτός από την αμοιβαία αγάπη τους.

Στοιχεία του μυθιστορήματος
· Μικρές αναφορές περιέχουν το υπερφυσικό στοιχείο. Με την άφιξή του, ο Λόκγουντ στο υπνοδωμάτιό του φαίνεται να βλέπει το φάντασμα της Κάθριν, που τον παρακαλεί να ανοίξει το παράθυρο να μπει μέσα. Ο Χίθκλιφ βασανίζεται για χρόνια από το "φάντασμα της Κάθριν" και κατά το θάνατό του, το παράθυρο του δωματίου του ανοίγει, σαν να ενώθηκε με την Κάθριν.
· Σε όλο το μυθιστόρημα αναφέρονται μόνο 2-3 ημερομηνίες και κάποιες από τις ηλικίες των χαρακτήρων, ωστόσο η χρονολογική σειρά των γεγονότων είναι ακριβής και συνεπής.
· Το σχέδιο εκδίκησης του Χίθκλιφ, προκειμένου να γίνει ο ιδιοκτήτης και των δυο υποστατικών, Wuthering Heights και Thrushcross Grange, βασίζεται αρκετά στους νόμους του κληρονομικού δικαίου που επικρατούσαν την εποχή εκείνη.

· IMDB: Ο Πύργος των Καταιγίδων, 1939
· ΙMDB: Ανεμοδαρμένα Ύψη, 1992


Για το Ραδιόφωνο: Πρώτη εκπομπή: 23 Δεκεμβρίου 1968
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Κωστής Λειβαδέας, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μύρτα Πολύζου, Μεγακλής Βιντιάδης,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Γιώργος Μούτσιος, Ελένη Χατζηαργύρη, Ιάκωβος Ψαρράς, Ανδρέας Μπάρκουλης, Αννα Παίτατζή, Αιμιλία Υψηλάντη

Ο ΠΑΤΟΥΧΑΣ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 12 Ιουνίου 1971
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΝΔΥΛΑΚΗΣ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΑΣΣΑΛΑΣ,
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΚΑΛΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ,
ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ,
ΠΑΙΖΟΥΝ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΤΑΜΙΤΗΣ, ΚΟΥΛΑ ΑΓΑΓΙΩΤΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΤΑΡΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΟΥΝΑΚΗΣ, ΟΡΦΕΑΣ ΖΑΧΟΣ, ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, ΘΕΑΝΩ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ,
ΝΑΣΟΣ ΚΕΔΡΑΚΑΣ, ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΔΑΚΗ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΡΑΓΚΑΚΗΣ,
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ, ΛΙΒΑ ΠΑΡΑΠΑΝΤΑΚΗ, ΠΑΧΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ, ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ ΝΙΚΗ

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ

Πρώτη εκπομπή: 2 Αυγούστου 1959, Επαναληπτικές εκπομπές: 5 Μαρτίου 1976
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Τζων Βεϊνόγλου,
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Παντελής Καββακόπουλος,
ΔΙΑΣΚΕΥΗ Πέτρος Μαρκάκης,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Μιχάλης Μπούχλης,Διονύσης Παγουλάτος,Γιάννης Αργύρης,Γρηγόρης Βαφειάς, Αλ Βελιαδρός,Ευάγγελος Πρωτοπαπάς, Παντελής Ζερβός,Φραγκούλης Φραγκούλης,Δημήτρης Χόπτηρης,Λιάκος Χριστογιαννόπουλος

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΑΝΤΩΝ του Γκέοργκ Μπύχνερ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 30 Νοεμβρίου 1959
Πρώτη εκπομπή: 13 Ιανουαρίου 1960, Επαναληπτικές εκπομπές: 8 Ιανουαρίου 1964, 2 Απριλίου 1976, 5 Μαρτίου 1980
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Γκέοργκ Μπύχνερ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Μήτσος Λυγίζος, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Σπύρος Σκιαδαρέσης, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Νίκος Γκάτσος, ΔΙΑΣΚΕΥΗ Νίκος Γκάτσος,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Στέλιος Βόκοβιτς, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Ανδρέας Ζησιμάτος, Αγγέλικα Καπελλαρή, Αλέκος Πέτσος, Βασίλης Παπανίκας, Πέτρος Φυσσούν, Νίκος Παπακωνσταντίνου, Λάμπρος Κοτσίρης, Λούλα Ιωαννίδου, Θόδωρος Εξαρχος, Γιώργος Νέζος, Γιάννης Αποστολίδης, Γιάννης Αργύρης, Μαρία Βούλγαρη, Γιώργος Μετσόλης

Ο ΔΥΣΚΟΛΟΣ του ΜΕΝΑΝΔΡΟΥ (1963)

Ο ΔΥΣΚΟΛΟΣ
Το χειρόγραφο του Δύσκολου έφερε στο φως το 1957 o παπυρoλόγος Βικτόρ Μαρτέν. Ήταν μια ανακάλυψη που χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από τους ελληνιστές όλου του κόσμου. Ο Δύσκoλoς είναι ένα νεανικό έργο του ποιητή, του σnμαντικότερoυ δραματoυργoύ της νέας αττικής κωμωδίας. Για πpώτη φορά μετά την ανακάλυψή του παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 1959 σε γαλλική μετάφραση από το θέατρo της Γκαρούζ, σm Γενεύn. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1960, στην Επίδαυρο, από το Εθνικό Θέατρο, σε μεταφραση Θρασύβουλου Σταύρου και σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού. Μεταδόθηκε για πpώτη φορά από το Θέατρο της Τετάρτης στις 2 Ιανουαρίου 1963.Επαναληπτικές εκπομπές: 19 Νοεμβρίου 1978, 26 Μαίου 1991
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Μένανδρος, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Κώστας Κροντηράς, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Αργυρώ Μεταξά, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Θρασύβουλος Σταύρου
ΠΑΙΖΟΥΝ: Σπύρος Ολύμπιος, Κική Ρέππα, Βασίλης Κανάκης, Χριστόφορος Νέζερ, Σταύρος Ξενίδης,
Σπύρος Μουσούρης, Νάσος Κεδράκας,Δημήτρης Καλλιβωκάς,Ρίτα Μουσούρη,Γιώργος Δάνης, Στέφανος Ληναίος

Ο ΑΙΩΝΙΟΣ ΣΥΖΥΓΟΣ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 8 Φεβρουαριου 1978
Πρώτη εκπομπή: 8 Φεβρουαρίου 1978. Επαναληπτικές εκπομπές: 14 Ιουλίου 1993, 4 Οκτωβρίου 1995
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Μιχαήλοβιτς Φιοντόρ Ντοστογιέφσκυ
ΤΕΧΝΙΚΟΣ Θόδωρος Γεωργακόπουλος, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Γιώργος Γιαννίσης, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ράνια Βισβάρδη, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ντόρα Βολανάκη,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Τζούλια Αργυροπούλου, Λευτέρης Ελευθεριάδης, Ντίνος Καρύδης, Νικήτας Τσακίρογλου.
Μυθιστορημα του σπουδαιου Ρωσου συγγραφεα ,που αν και δεν αφησε κανενα θεατρικο εργο,εντουτοις η πολυσυνθετη ψυχολογια των ηρωων του και η δραματικη ζωντανια του διαλογου προκαλεσαν πολλες διασκευες των εργων του και τη μεταφορα τους στη σκηνη.Στον "αιωνιο συζυγο" ο Ντοστογιεφσκι δινει μια εικονα της συζυγικης ζωης λιγο ειρωνικα,διαφορετικης απο την συνηθισμενη και την επιθυμητη.Μεταδοθηκε για πρωτη φορα απο την εκπομπη Το Μικρο Θεατρο στο Β Προγραμμα.

Ο ΑΝΑΠΟΔΙΑΣΜΕΝΟΣ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 30 Νοεμβρίου 1974, Πρώτη εκπομπή: 25 Δεκεμβρίου 1975
Επαναληπτικές εκπομπές: 27 Δεκεμβρίου 1995
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Αλέξανδρος Μωραϊτίδης,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Αγγελος Φορτούνας, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Στέλιος Μακρής, ΔΙΑΣΚΕΥΗ Αχιλλέας Τσουράκης,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Γιάννης Καλαντζόπουλος, Γιάννης Θειακός, Δημήτρης Κοντογιάννης, Σπύρος Καλογήρου, Μαρία Μοσχολιού, Δημήτρης Μπισλάνης, Μαρίνα Χαρίτου, Αχιλλέας Τσουράκης, Νανά Νικολάου, Μιχάλης Μπαλής, Γιάννης Κριαράκης, Ιωάννα Κορομπίλη, Ντίνα Γιαννακού, Γίτσα Βαλμά, Φοίβος Ταξιάρχης, Δημήτρης Ιωακειμίδης

ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ ΛΑΘΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Πρώτη εκπομπή: 18 Δεκεμβρίου 1981
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Λουσίλ Φλέτσερ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Κωνσταντίνος Μάριος, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ιάκωβος Δρόσος, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Πόπη Κόντου
ΠΑΙΖΟΥΝ: Αλέκα Κατσέλη, Δήμητρα Δημητριάδου, Χρυσούλα Διαβάτη, Δημήτρης Παπαγιάννης, Αντώνης Λιώτσης, Γιώργος Κροντήρης, Δήμητρα Βολωνίνη, Γιάννης Κωστής, Μαρία Πηνούτσου, Μίρνα Μηλιώνη

ΜΑΝΙΑΤΙΣΣΕΣ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 20 Ιουνίου 1966, Πρώτη εκπομπή: 23 Ιουνίου 1966, Επαναληπτικές εκπομπές: 17 Μαρτίου 1991
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Μπάμπης Ψώινος,ΠΑΡΑΓΩΓΗ Λιάκος Χριστογιαννόπουλος
ΠΑΙΖΟΥΝ: Ελλη Ξανθάκη, Νάσος Χριστογιαννόπουλος, Λούλα Ιωαννίδου, Καίτη Τριανταφύλλου, Χριστόφορος Χειμάρας

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΣΚΟΥΛΟΥΔΗ (1954)

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΣΚΟΥΛΟΥΔΗ (1954)
Πρώτη εκπομπή: 17 Οκτωβρίου 1954, Επαναληπτικές εκπομπές: 23 Οκτωβρίου 1954, 17 Ιουνίου 1962,
2 Ιουλίου 1976, 5 Αυγούστου 1992, 26 Απριλίου 1995
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Μανώλης Σκουλούδης, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Νίκος Γκάτσος, ΜΟΥΣΙΚΗ Μίκης Θεοδωράκης, ΔΙΑΣΚΕΥΗ Νότης Περγιάλης,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Κώστας Δαμιανός, Τίτος Βανδής, Θόδωρος Μορίδης, Μάνος Κατράκης, Γιώργος Λευτεριώτης, Νίκος Μπούγας, Δημήτρης Χατζημάρκος, Αννα Συνοδινού, Αλέκα Παίζη, Δημήτρης Κουκής, Τζένη Καρέζη, Γιώργος Νέζος, Γιάννης Αργύρης, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Ιορδάνης Μαρίνος, Γιώργος Μετσόλης

ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ του Αριστοφάνη


Οι Θεσμοφοριάζουσες είναι κωμωδία του Αριστοφάνη, που έγραψε και παρουσίασε το 411 π.Χ.πιθανότατα στα Μεγάλα Διονύσια. Είναι μια σάτιρα στο πρόσωπο και τα έργα του Ευριπίδη. Εκμεταλλευόμενος την αντιπάθεια του αρχαίου τραγικού για τις γυναίκες, τον παρουσιάζει να συγκρούεται με αυτές κατά τη διάρκεια της μεγάλης τους γιορτής, των Θεσμοφορίων. Θεωρείται ένα από τα καλύτερά του έργα και παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά με μια άλλη γνωστή κωμωδία του, τη Λυσιστράτη.

Υπόθεση: Στην Αθήνα του 5ου π.Χ. αιώνα, ο Ευριπίδης, ο γνωστός ποιητής, βρίσκεται μαζί με έναν γέρο συγγενή του, τον Μνησίλοχο, έξω από το σπίτι του νεαρού τραγικού ποιητή, Αγάθωνα.

Ο Ευριπίδης είναι εξαιρετικά ανήσυχος, γιατί όπως λέει στον Μνησίλοχο, οι γυναίκες που σήμερα θα βρίσκονται μαζεμένες στη μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να βρουν ένα τρόπο να τον καταστρέψουν, επειδή θεωρούν ότι τις δυσφημίζει στα έργα του. Ο κίνδυνος, λέει, είναι μεγάλος, και σκέπτεται πως ο μοναδικός τρόπος για να τον αποτρέψει, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπίσει.

Γι αυτό το σκοπό ελπίζει να πείσει τον ποιητή Αγάθωνα. Αυτός όμως αρνείται, και ο γέρο Μνησίλοχος, αναλαμβάνει την δύσκολη αποστολή. Αφού ξυριστεί, ντυθεί γυναικεία, με ρούχα που πρόθυμα του δανείζει ο Αγάθωνας, και αποσπάσει όρκο από τον Ευριπίδη πως αν κάτι δεν πάει καλά θα κάνει τα πάντα για να τον σώσει, ο Μνησίλοχος θα πάει στο ναό της Δήμητρας θεσμοφόρου.

Εκεί θα ακούσει τις Θεσμοφοριάζουσες, που αποτελούν το Χορό της κωμωδίας, να κατηγορούν τον Ευριπίδη και να θέλουν να τον εξολοθρεύσουν γιατί τους έχει κάνει μεγάλο κακό με τον τρόπο που τις παρουσιάζει στα έργα του. Όταν πάρει τον λόγο ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος, στην αρχή θα επιτεθεί με σφοδρότητα κατά του Ευριπίδη, αλλά μετά θα υποστηρίξει πως ο κατηγορούμενος δεν αποκάλυψε παρά μόνο ένα πολύ μικρό μέρος από τις πονηριές των γυναικών. Οι γυναίκες ακούγοντας αυτές τις απόψεις αρχίζουν να αγανακτούν, και να ορμούν εναντίον του. Όταν εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους, υποψιάζονται τον Μνησίλοχο. Η πλαστοπροσωπία αποκαλύπτεται και η θέση του γέροντα είναι δύσκολη. Ο Μνησίλοχος καταφεύγει σε διάφορα μέσα για να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη. Απαγγέλλει στίχους παρωδώντας διάφορα έργα του τραγικού ποιητή, και αργότερα εμφανίζεται ο ίδιος ο Ευριπίδης, ντυμένος στην αρχή ως Μενέλαος, στοιχείο που παραπέμπει στην τραγωδία του Ελένη, και αργότερα ως Περσέας, στοιχείο παρμένο από την χαμένη του τραγωδία Ανδρομέδα.

Η αγωνία του Μνησίλοχου εν τω μεταξύ συνεχίζεται. Κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων και φρουρείται από έναν τοξότη ο οποίος τον έχει δεμένο σε μια σανίδα.

Ο Ευριπίδης που στην προσπάθεια του να σώσει τον Μνησίλοχο έχει έρθει κι έχει φύγει πολλές φορές, με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, κάνει στις γυναίκες μια συμφέρουσα για όλους πρόταση: δεν θα τις ξανακακολογήσει στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον δυστυχή γέρο. Οι γυναίκες δέχονται. Με δόλωμα μια νεαρή αυλητρίδα που έχει φέρει μαζί του ο Ευριπίδης, ο τοξότης που φρουρεί τον Μνησίλοχο παρασύρεται έξω από την σκηνή, και μ΄ αυτήν την ευκαιρία ο Ευριπίδης και ο Μνησίλοχος γίνονται άφαντοι. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού και τα πειράγματα προς τον τοξότη που επιστρέφει και αναζητά τον εξαφανισμένο κρατούμενο.

Χρονολογία Ηχογράφησης, 28 Ιουνίου 1958 - Πρώτη εκπομπή: 29 Ιουνίου 1958
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Αλέξης Σολομός, ΜΟΥΣΙΚΗ Μάνος Χατζιδάκις, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Θρασύβουλος Σταύρου,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Γκίκας Μπινιάρης, Τάκης Γαλανός, Μιχάλης Καλογιάννης, Πέτρος Λοχαίτης, Αντώνης Σαρρής, Θεόδωρος Ανδρικόπουλος, Μαίρη Κόντου, Πόπη Παπαδάκη, Χριστόφορος Νέζερ, Τζένη Καρέζη, Κική Ρέππα, Μιχάλης Μπούχλης, Ελένη Χαλκούση, Δέσπω Διαμαντίδου

Η ΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΥΜΑ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 30 Νοεμβρίου 1960
Πρώτη εκπομπή: 16 Ιουλίου 1961, Επαναληπτικές εκπομπές: 27 Ιουλίου 1979
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Τζών Μόρτιμερ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Μηνάς Χρηστίδης, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Σοφία Μιχαλίτση, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Κωστούλα Μητροπούλου,
ΠΑΙΖΟΥΝ:Κρινιώ Παππά,Ανδρέας Φιλιππίδης,Βέρα Ζαβιτσιάνου

Η ΝΥΧΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 5 Μαίου 1961, Πρώτη εκπομπή: 13 Μαίου 1961
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Κώστας Πρετεντέρης,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Γιώργος Κάρτερ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ιφιγένεια Ευθυμιάτου,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Δημήτρης Νικολαϊδης, Γιάννα Ολυμπίου, Κάκια Κοντοπούλου, Απόλλων Γαβριηλίδης, Λουκιανός Ροζάν, Σταύρος Ξενίδης, Ταϋγέτη, Χρήστος Ευθυμίου
Ενα ευθυμο προγραμμα του Κωστα Πρετεντερη,ηχογραφημενο στα στουντιο του ΕΙΡ στο Ζαππειο.Ο Κωστας Πρετεντερης διεπρεψε σε πολλα ειδη θεαματος,ενω για το ραδιοφωνο εγραψε πολλες επιθεωρησεις και ευθυμες σειρες που αφησαν εποχη.Οπως εγραψε ο Μαριος Πλωριτης:"Ο Πρετεντερης σε οσα εγραψε γελαει με τα παθη και τα παθηματα των ανθρωπων και της εποχης,δεν σαρκαζει με κακεντρεχεια.Ευθυμει το θεατρο,δεν το ευτελιζει.Τερπει το κοινο,δεν το εκβαραθρωνει.Και αυτο δεν ειναι μικρο χαρισμα και δωρημα,σ'ενα καιρο και σ'ενα κοσμο οπου το γελιο παιρνει συχνα τη μορφη βιασμου και εκαφαυλισμου".

Η ΚΑΡΟΤΣΑ του Αρτούρ Αντάμωφ

Μονόπρακτο του Γάλλου δραματουργού, μετανάστη από τον Καύκασο, Αρτούρ Αντάμαρ. Το θέμα της Καρότσας βασiζεται σε ένα αληθινό γεγονός, όταν τον Φεβρουάριο του 1902, τρεις αδελφές οδηγήθηκαν στην αστυνομία ύστερα από έναν καβγά που είχαν μ' έναν αμαξά, επειδή δεν είχαν να τον πληρώσουν. Μη μπορώντας να δηλώσουν μια μόνιμη κατοικία, οδηγήθηκαν στη φυλακή με τηv Kατηγoρία της αλητείας. Ο συγγραφέας έμαθε πολλές λεπτομέρειες από τη ζωή τους και φαντάστηκε το δράμα μέσα στην καρότσα. Το έργο μεταδόθηκε για πρώτη φορά στις 16 Φεβρoυαρίoυ 1977 απότοΜικρό Θέατρo στο Β' Πρόγραμμα. Χρονολογία Ηχογράφησης, 17 Ιανουαρίου 1977, Πρώτη εκπομπή: 16 Φεβρουαρίου 1977, Επαναληπτικές εκπομπές: 8 Φεβρουαρίου 1980
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Αρτούρ Αντάμωφ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Μήτσος Λυγίζος, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Αρίστη Γεωργοπούλου ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ, Ελευθερία Ντάνου,
ΠΑΙΖΟΥΝ:Πόπη Κόντου,Μαρία Αλκαίου,Γρηγόρης Βαφειάς,Τώνης Γιακωβάκης,Λούλα Ιωαννίδου,Γιώργος Κωνσταντής,Νίκος Παπανικολάου,Αρετούσα Πιτσίκα,Τάσος Κονταξής

Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΤΥΠΗΣΕ ΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ

Χρονολογία Ηχογράφησης, 7 ιΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1970.
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΑΛΒΟ ΧΟΑΚΙΝ ΣΟΤΕΛΟ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΙΣΗΣ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΛΙΤΣΑ ΠΑΡΙΣΑΚΗ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΙΟΥΛΙΑ ΙΑΤΡΙΔΗ,
ΠΑΙΖΟΥΝ: ΑΛΙΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΔΑΦΝΗ ΣΚΟΥΡΑ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΖΙΖΙΚΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ.
Ο Ισπανος δραματουργος Χοακιν Καλβο Σοτελο θεωρειται αξιος συνεχιστης του Μπεναβεντε και των αδελφων Κιντερο.Πλουτισε την ισπανικη σκηνη με εργα που ειναι πλεον κλασικα.Εγραψε το πρωτο του εργο "Στη γη" το 1932.Τιμηθηκε με το βραβειο Μπεναβεντε και εγινε μελος της Ισπανικης Ακαδημιας το 1956."Η επισκεψη που δεν χτυπησε το κουδουνι"θεωρειται μια πο τις μεγαλυτερες επιτυχιες του.

Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΩΝΗ Ζαν Κοκτώ


Το έργο «Ανθρώπινη φωνή» The Human Voice γράφτηκε το 1930, και είναι από τα λίγα ημιτελή θεατρικά έργα τα οποία έχουν μια τόσο σπουδαία πορεία. Και δεν είναι τυχαίο. Είναι ένα έργο ανθρώπινο, ένα πορτραίτο ψαχαναλυτικό. Ο Ζαν Κοκτώ, αυτός ο μεγάλος γάλλος συγγραφέας σόκαρε την επόχή του παρουσιάζοντας μια μεγαλοαστή γυναίκα να υποφέρει, να καταρακώνεται και να κλαίει για τον εραστή της που την έχει εγκαταλείψει. Η κοινωνική ελίτ ξεγυμνώνεται στη μορφή της εγκαταλελειμμένης ηρωίδας. Η αποξένωση και μοναξιά παίρνουν σάρκα κι οστά. Όσο για την ηχογράφηση, η μεγάλη Μαίρη Αρώνη, στην εποχή της ωριμότητάς της, δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας και καταφέρνει να συγκλονίσει τους ακροατές. Για την ιστορία, εποχή άφησε και η ερμηνεία της Έλλης Λαμπέτη στο θέατρο.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Εκείνη μόνη... Αποξενωμένη, αδύναμη να αντιμετωπίσει την αλήθεια. Απεγνωσμένα προσπαθεί να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με εκείνον που την άφησε. Κι οταν τα καταφέρνει προσποιείται σε αυτόν πως το αντέχει, πως μπορεί να συνεχίσει τη ζωή της. Το τελειωτικό χτύπημα όμως θα είναι η αποκάλυψη πως υπάρχει άλλη γυναίκα στη ζωή του...

κείμενο NikosPappas



Χρονολογία Ηχογράφησης, 1 Σεπτεμβρίου 1978, Πρώτη εκπομπή: 6 Οκτωβρίου 1978 Επαναληπτικές εκπομπές: 25 Ιανουαρίου 1980, 3 Φεβρουαρίου 1993
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Ζαν Κοκτώ,
ΤΕΧΝΙΚΟΣ Γρηγόρης Γίγας, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Στέλιος Παπαδάκης, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ολυμπία Κυριακάκη,
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αλέξης Σολομός,
ΠΑΙΖΕΙ: Μαίρη Αρώνη

ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΥΦΛΕΣ

Χρονολογία Πρώτης εκπομπή: 4 Μαρτιου 1986
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Αλεκος Σακελλαριος, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ζακ Μεναχεμ,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Θυμιος καρακατσανης,Χρυσουλα Διαβατη,Αλεκος Ζαρταλουδης,Νικος Κικιλιας,Λιλα Καφανταρη,Βασιλης Μαυρομματης,Ηλιας Λογοθετης,Μακης Ρευματας,Τινα Βρεττου,Παντελης Κοκκωσης.Χρηστος Παναγιωτελης,Ευαγγελος Πρωτοπαπας,Κικη Σταυροπουλου.
Ενα απο τα πιο γνωστα και καλυτερα εργα του συγγραφικου διδυμου Σακελλαριου-Γιαννακοπουλου.Εργο που που μεσα απο τις κωμικες καταστασεις που δημιουργει,περιγραφει ζωντανους και γνησια ελληνικους χαρακτηρες.Παραλληλα εξυμνει τον σεμνο και εντιμο Ελληνα αξιωματικο,ο οποιος ματα την εκτελεση του καθηκοντος του,ζει αποτραβηγμενος με τα φτωχα μεσα που του παρεχει η πολιτεια,ανυποψιαστος για την απατη και την κακοηθεια των γυρω του συμφεροντολογων.Μεταδοθηκε για πρωτη φορα απο την εκπομπη Θεατρικη Βραδια.

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΥΔΡΑ

Πρώτη εκπομπή: 19 Δεκεμβρίου 1980, Επαναληπτικές εκπομπές: 10 Αυγούστου 1994
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Γιάννης Μαρής,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Κωνσταντίνος Μάριος, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ιάκωβος Δρόσος, ΔΙΑΣΚΕΥΗ Χρήστος Αντωνιάδης,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Αλκαίου Ναταλία, Βανίτα Βίκυ, Δημήτριεφ Θεόδωρος, Λογοθέτης Ηλίας, Μπιμπίλας Σπύρος,Παντελάκη Αλεξάνδρα,Σαββοπούλου Τάνια,Τσιτσόπουλος Γιώργος, Πάρις Κατσίβελος

ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΞΑΝΑ ΤΟΥ ΤΖΩΝ ΠΡΙΣΤΛΕΥ 1977

Χρονολογία Ηχογράφησης, 31 Αυγούστου 1977, Πρώτη εκπομπή: 9 Οκτωβρίου 1977,
Επαναληπτικές εκπομπές: 16 Απριλίου 1978
ΣΥΓΓΡΑΦΗ Τζων Πρίσλεϋ,
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Στέλιος Παπαδάκης, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Ράνια Βισβάρδη, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Τασώ Καββαδία,
ΠΑΙΖΟΥΝ: Λόϊσκα Αβαγιανού, Κάκια Παναγιώτου, Τρύφων Καρατζάς, Μαργαρίτα Λαμπρινού, Θόδωρος Σαρρής.
Τετάρτη 7 Απριλίου 2010

ΒΟΙΤΣΕΚ ΤΟΥ ΓΚΡΕΟΡΓΚ ΜΠΥΧΝΕΡ (1964)


Υπόθεση: Ένας καταπιεσμένος εργαζόμενος στις σιδηροδρομικές γραμμές χάνει κάθε πνευματική ισορροπία, όταν αντιλαμβάνεται ότι η γυναίκα του τον απατά. Ο ταπεινωμένος Βόιτσεκ θα εξεγερθεί ενάντια σε μία χωρίς διέξοδο ζωή, σφάζοντας τον καταπιεστικό ανώτερο του και σκοτώνοντας τη γυναίκα του που αρνείται να κάνει έρωτα μαζί του.
Η αληθινή ιστορία του βετεράνου του σουηδικού και πρωσικού στρατού Γιόχαν Κρίστιαν Βόυτσεκ (1780-1824), που εκτελέστηκε σε δημόσια εκτέλεση στη Λειψία, στις 27 Αυγούστου 1824, για το φόνο της 46χρονης Γιοχάννα Κρίστιαν Βόοστ, μετά από γνωμοδότηση του Δρα Γιόχαν Κρίστιαν Κράους ότι είχε σώας τας φρένας κατά τη διάπραξη του εγκλήματος.
O Βόιτσεκ, του οποίου σώζεται μόνο μια ημιτελής εκδοχή, πρωτοανέβηκε το 1913.

Παίζουν: Κώστας Καζάκος, ΓιΆννης Γκιωνάκης, Λουκιανός Ροζάν, Ελένη Χατζηαργύρη, Ελένη Κριτή, Θεοχάρης Νάζος, Νάσος Κεδράκας, Γιώργος Βρασιβανόπουλος, Κώστας Παπαγεωργίου, Γιώργος Μοσχίδης, Χρήστος Κατσιγιάννης, Σταύρος Φαρμάκης, Γιώργος Πλούτης, Βίκτωρ Παγουλάτος.