Τα στοιχεία που μας ενδιαφέρουν είναι: 1.Τίτλος του έργου 2.Συντελεστές (ηθοποιοί που έπαιξαν στο ραδιόφωνο, σκηνοθέτες κλπ) 3.Υπόθεση 4.Κάτι άλλο που εσείς θα μας προτείνετε


Διευκρινίζουμε ότι δεν θα υπάρχουν σύνδεσμοι (links) για τα έργα αυτά τα οποία όποιος θέλει μπορεί να τα προμηθευτεί από τα σημεία διάθεση της Ραδιοτηλεόρασης. ......................................... Επιστροφή στο Radio Theatre



Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010

Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΙΔΙ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ


ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Σε μια πολιτεία, υπάρχει ένα Φίδι που για ν΄ αφήσει το νερό της πηγής να τρέξει, κάθε χρόνο κατασπαράζει ένα κορίτσι.

Την επιλογή κοριτσιών για την θυσία αυτή, την κάνουν οι κάτοικοι με κλήρωση.

Αυτή τη φορά, ο κλήρος πέφτει στην κόρη του Πασά, την Βεζυροπούλα. Ο Πασάς στεναχωρημένος βγάζει διαταγή πως όποιος σκοτώσει το καταραμένο φίδι, θα πάρει 200 λίρες, θα παντρευτεί την κόρη του, και μετά τον θάνατό του θα πάρει και τον θρόνο.

Έρχονται οι διάφοροι γνωστοί τύποι, αλλά κανείς δεν καταφέρνει να σκοτώσει το καταραμένο φίδι.

Τέλος ο Μέγας Αλέξανδρος, που κατά την παράδοση στο Θέατρο Σκιών συμβολίζει τον Άγιο Γεώργιο, σκοτώνει το φίδι, και λυτρώνει τον τόπο από τα δεινά.

Διασκευή για το ραδιόφωνο: Πέτρος Μαρκάκης
Σκηνοθεσία: Κώστας Κροντηράς
Σαντούρι: παίζει ο Γιάννης Τζόβενος
Κλαρίνο: ο Ανδρέας Χαρμαλιάς
Κιθάρα: ο Θεμιστοκλής Καράμπελας
Τεχνική επιμέλεια: Βασίλης Καρράς
Ψηφιακή επεξεργασία: Γιάννης Ψυχογιός
Ερευνα αρχειακού υλικού και επιμέλεια CD : Αιμιλία Κτενά – Σιδέρης Πρίντεζης

Παίζουν οι ηθοποιοί: Δημήτρης Μόλλας, Μιχάλης Καλογιάννης, Χριστόφορος Νέζερ, Κώστας Σαντοριναίος, Γιάννης Αργύρης, Αννα Ραυτοπούλου, Μιχάλης Μπούχλης, Σπύρος Ολύμπιος, Ευάγγελος Πρωτόπαπας, Παντελής Ζερβός, Νάσος Κεδράκας, Δημήτρης Ντουνάκης, Φοίβος Ταξιάρχης.
Τρίτη, 7 Σεπτεμβρίου 2010

O ΕΡΩΤΑΣ ΓΙΑΤΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΛΙΕΡΟΥ


Le Sicilien ou L'Amour peintre (February 14, 1667) -- The Sicilian, or Love Is the Doctor

Ο ADRASTE είναι ερωτευμένος με την όμορφη ISIDORE. Υπάρχει όμως και ο Dom Pedro από τη Σικελία, ο οποίος σκοπεύει να την παντρευτεί.
Ο ADRASTE πηγαίνει τακτικά κάτω από τα παράθυρα των κοριτσιών, αλλά ποτέ δεν μίλησαν. Όμως στα μάτια της όμορφης ISIDORE φαίνεται πως τον αγαπάει τόσο πολύ.
Ο ADRASTE ζητάει από τον υπηρέτη του να τον βοηθήσει να κατακτήσει την όμορφη κοπέλα αλλά και να απαλλαγεί από τον Σικελό που ζηλεύει.


Χρονολογία Ηχογράφησης, 28 Νοεμβρίου 1983
Πρώτη εκπομπή: 13 Μαίου 1984
Επαναληπτικές εκπομπές: 5 Μαίου 1993

ΤΕΧΝΙΚΟΣ Νίκος Χανιώτης, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Γρηγόρης Γρηγορίου, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γρηγόρης Γρηγορίου, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Πόλυ Τσώνου.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαίρη Βασιλείου, Αγνή Βλάχου, Γιώργος Μπάρτης, Ντίνος Δουλγεράκης, Ζανό Ντάνιας, Ιάκωβος Ψαρράς, Τρύφων Καρατζάς, Λάμπρος Κοτσίρης,Γιώργος Κωνσταντής, Αλέκος Μαυρίδης, Γιώργος Μπαγιώκης, Νίκος Πόγκας, Ελένη Κούρκουλα

ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ του ΜΟΛΙΕΡΟΥ


ΙΑΤΡΟΣ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΜΟΛΙΕΡΟΥ - Le mdecin volant

Ο Μολιέρος αντλεί την υπόθεση του έργου "Ο ιπτάμενος γιατρός" από τον καμβά μιας κομεντί ντελ άρτε. Ο τύπος του γιατρού είναι παραδοσιακό πρόσωπο της φάρσας, εδώ όμως το εύρημα είναι ο διπλός ρόλος που παίζει ο Σγαναρέλλος. Ο ψευτογιατρός "πετιέται" από το ένα σημείο στο άλλο, αλλάζοντας συνέχεια κοστούμι και υποκρινόμενος δύο διαφορετικά πρόσωπα. Ο γρήγορος ρυθμός και η σταδιακά κορυφωνόμενη αγωνία για την αποκάλυψη της απάτης, σε συνδυασμό με τα ακροβατικά τεχνάσματα που απαιτούνται για τις διαδοχικές μεταμφιέσεις ζωηρεύουν τις επιγραμματικά σχεδιασμένες σκηνές, αφήνοντας πάντα μεγάλο περιθώριο για αυτοσχεδιασμούς.


Χρονολογία Ηχογράφησης, 28 Νοεμβρίου 1983
Πρώτη εκπομπή: 13 Μαίου 1984

ΤΕΧΝΙΚΟΣ Νίκος Χανιώτης, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Γρηγόρης Γρηγορίου, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γρηγόρης
Γρηγορίου, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Πόλυ Τσώνου.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αγνή Βλάχου, Γιώργος Γεωγλερής, Γιώργος Κωνσταντής, Τάσος Κωστής, Αλέκος Μαυρίδης, Νίκος Πόγκας, Ελένη Κούρκουλα.

ΜΕΤΑ ΤΟ ΧΟΡΟ του ΛΕΟΝΤΟΣ ΤΟΛΣΤΟΙ


Στο διήγημά του «Μετά το χορό,» (После бала) ο κεντρικός του ήρωας ο Ιβάν Βασίλιεβιτς, πίσω από τον οποίο βρίσκεται ο συγγραφέας, συζητώντας με κάποιους συνομιλητές του, οι τελευταίοι θα υποστηρίξουν ότι το περιβάλλον είναι αυτό που φθείρει κι ο άνθρωπος είναι ανίκανος να καταλάβει τι είναι καλό και τι κακό. Στην ίδια αυτή συζήτηση οι ίδιοι αυτοί συνομιλητές του θα υποστηρίξουν μετά επιτάσεως ότι για την τελειοποίηση του ανθρώπου απαραίτητη και αναγκαία συνθήκη είναι η αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, ο δε Τολστόι, με το στόμα του πολύπαθου ήρωά του θα ισχυριστεί ότι όλα εξαρτώνται από την τύχη, από την περίσταση.
Αφηγείται λοιπόν, σ΄ αυτό το εξαιρετικό διήγημα πώς ο ήρωας του σε μια μεστή βραδιά, ανάμεσα στις καντρίλιες, τα βαλς, τις πόλκες και τις μαζούρκες να διαδέχονται η μία την άλλη, ερωτεύεται τη νεαρή και όμορφη Βάρενκα, κόρη ενός συνταγματάρχη. Ο έρωτας του προς την χαριτωμένη Βαρένκα θα εκφραστεί με «ένα αίσθημα ενθουσιασμού» για τον πατέρα της. Η βεγγέρα θα τελειώσει και ο Ιβάν Βασίλιεβιτς θα επιστρέψει πανευτυχής στο σπίτι του. Ο έρωτάς του όμως προς την αγαπημένη του δε θα τον αφήσει να κοιμηθεί.
Νωρίς το πρωί λοιπόν κατευθύνεται προς τις παρυφές της κωμόπολης. Μέσα σε λίγα λεπτά ο αποκρουστικός ήχος μιας «άσχημης διαπεραστικής μελωδίας» θα συνοδευτεί από τη θέα ενός αποσπάσματος στρατιωτών που χτυπά ανελέητα έναν λιποτάκτη Τάταρο, ημίγυμνο, κατηγορούμενο για απόδραση. Ο Τάταρος σε κάθε χτύπημα θα εκλιπαρεί: «Αδέρφια, ευσπλαχνιστείτε». Πίσω από τη πομπή των στρατιωτών ο ήρωάς μας θα διακρίνει τον πατέρα της αγαπημένης του, ο οποίος κάποια στιγμή ανικανοποίητος από τα χτυπήματα των στρατιωτών αναλαμβάνει να τους διδάξει πώς να χτυπούνε. Ο ήρωάς μας δεν πιστεύει στα μάτια του. Εν τούτοις, καταβάλει προσπάθεια να καταλάβει ό, τι αυτό που γινόταν με πεποίθηση και παραδοχή από τους άλλους θα ήταν κάτι που αυτός δε γνώριζε. Η προσπάθεια του όμως έπεσε στο κενό. Από εκείνο το περιστατικό η αγάπη του για την βελούδινη Βαρένκα θα φθίνει. Κι όχι μόνο αυτό. Το περιστατικό θα οδηγήσει τον Ιβάν Βασίλιεβιτς στο να μη καταταχτεί ποτέ στο στρατό. Και τελειώνει την αφήγηση ο ήρωας – ο Τολστόι- μ’ αυτά τα λόγια: «Να, λοιπόν, τι μπορεί να συμβεί και τι να αλλάξει και να κατευθύνει όλη τη ζωή ενός ανθρώπου.»


Πρώτη εκπομπή: 5 Ιανουαρίου 1978
Επαναληπτικές εκπομπές: 20 Απριλίου 1994, 3 Απριλίου 1996

Χρονόπουλος Διαγόρας, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, Γαζουλέα Πόλα, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
Ιατρίδη Ιουλία, ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αλεξανδράκη Αλίκη, Τσάγκας Χρήστος, Βαλαβανίδης Χρήστος, Φέρτης Γιάννης, Γεραλή Αννα, Μορίδης Θόδωρος, Κώνστα Ντίνα, Τσιάνος Κώστας

ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΑΝΤΡΗ του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ


Υπόθεση: Το Φιόρε του Λεβάντε, η Ζάκυνθος, έτος 1883. Η αρχοντοπούλα Φωτεινή Σάντρη ζει ανέμελη ζωή με τον μικρότερο αδελφό της Μίμη. Όμως, η άφιξη για διακοπές του σαραντάρη πρώτου εξάδελφού της Άγγελου Μαρίνη, τη βγάζει απʼ την ανεμελιά και τη γεμίζει σκοτούρες και προβληματισμούς.
Ο Άγγελος ερωτεύεται με πάθος τη Φωτεινή η οποία όμως αποκρούει τα αισθήματά του, λόγω της συγγένειας, και τον αναγκάζει να επιστρέψει απογοητευμένος στην Αθήνα. Λίγους μήνες αργότερα, η Φωτεινή μαθαίνει ότι ο Πατριάρχης επέτρεψε να παντρευτούν δύο πρώτα εξαδέλφια, και γράφει στον Μίμη πως τον αγαπά, ζητώντας του να γυρίσει πίσω. Πληροφορείται, όμως, ότι στο μεταξύ ο Άγγελος παντρεύτηκε μιαν άλλη κοπέλα, και η Φωτεινή μέσα στην απόλυτη απελπισία της πέφτει και τσακίζεται από τον Κόκκινο Βράχο.

Η Κυβέλη Αδριανού το 1908 συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Γρηγόριο Ξενόπουλο. Η ίδια είχε ζητήσει από το συγγραφέα να διασκευάσει για χάρη της σε θεατρικό έργο το διήγημα «Κόκκινος Βράχος», επειδή της άρεσε πολύ ο χαρακτήρας της ηρωίδας. Έτσι, δημιουργήθηκε η Φωτεινή Σάντρη που είχε τεράστια επιτυχία και έμεινε στο ρεπερτόριο του θιάσου Κυβέλης για πολλά χρόνια, γνωρίζοντας άπειρες επαναλήψεις. Ο Ξενόπουλος συνέχισε να την τροφοδοτεί με ένα έργο κάθε χρόνο έως το 1925 (Ραχήλ, Πειρασμός, Ψυχοσάββατο, Χερουβείμ, κ.ά).

Για το σινεμά:
Παραγωγής: 1949 – ΣΠΕΝΤΖΟΣ ΦΙΛΜ
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 3 Ιανουαρίου 1949
Διάρκεια: 80′
Χρώμα: Ασπρόμαυρη
Εισητήρια: 78.477 στην 1η προβολή (2η από 8)
Σενάριο: Γρηγόριος Ξενόπουλος (ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ” ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΑΝΤΡΗ “)
Διασκευή Σεναρίου: Γρηγόρης Γρηγορίου
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Γρηγορίου

Πρώτη Εμφάνιση των Ίντα Χριστινάκη, Λυκούργος Καλλέργης, Τζένη Ρουσσέα, Μαρία Φωκά, Λύδια Στεφανίδου

Η γυναίκα της Ζάκυνθος του Διονυσίου Σολωμού


Το έργο είναι βασισμένο στο κλασικό λογοτεχνικό κείμενο, το πεζό ποίημα του Διονύσιου Σολωμού που έγραφε μεταξύ 1826-1827 και εγκατέλειψε ατελείωτο το 1829.
Το έργο ξεκίνησε ως σάτιρα εναντίον μίας γυναίκας, αλλά σταδιακά παίρνει προεκτάσεις καθολικότερες και γίνεται θρήνος και προφητεία ή όνειρο εφιαλτικό. Περιγράφονται οι σκληρές πράξεις και το φρικτό τέλος του κυρίαρχου γυναικείου προσώπου του έργου, που παρουσιάζεται παραμορφωμένο από τη δύναμη του Διαβόλου.

Στην αρχή παρουσιάζεται ένας ιερομόναχος, ο Διονύσιος, που μιλά ακουμπισμένος στο στόμιο ενός πηγαδιού. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται λόγος για τις «Μισολογγίτισσες», προς τις οποίες φέρεται απάνθρωπα Η Γυναίκα της Ζάκυνθος και στο πέμπτο κεφάλαιο έχουμε το προφητικό όραμα του ιερομόναχου, του κεντρικού προσώπου στην όλη αφήγηση, που συνεπαρμένος παρακολουθεί την πτώση του Μεσολογγίου. Η πρόζα είναι στιβαρή δημοτική, η έκφραση πυκνή και ο τόνος πολλές φορές αποκαλυπτικός.


Πρώτη εκπομπή: 27 Ιουλίου 1977
Επαναληπτικές εκπομπές: 19 Οκτωβρίου 1994

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Κροντηράς Κώστας, ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μακρής Στέλιος

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαρίνος Ιορδάνης, Γαρμπή Τζόλυ, Γλυκοφρύδη Αντιγόνη,
Δουλγεράκης Ντίνος, Θανόπουλος Μάνος, Παναγιώτου Κάκια